פרסומים

מה הקשר בין דליפת שתן למיעוט בפעילות גופנית?

על פי מאמר שפורסם בפברואר האחרון ב- PLUS ONE, פעילות גופנית סדירה ומותאמת יכולה להקל על הסימפטומים של דליפת שתן. אחת ההשפעות המיטיבות של פעילות גופנית היא הורדה במשקל, משקל שיכול לגרום לעומס ולחץ על צינור השתן, וכן על שרירי רצפת האגן.

כמעט חצי מהנשים סובלות מדליפת שתן בשלב זה או אחר בחייהן. רובן מעדיפות לא לדבר על זה בגלל המבוכה הכרוכה בעניין, וחבל. עם השנים, ובעיקר אחרי גיל המעבר (מנפאוזה) עלולה להיות הגברה של התופעה.

לפי המחקר, התופעה שכיחה יותר אצל נשים שאינן פעילות מבחינה פיזית, הן בגלל אופי עבודה משרדית שהוא יותר נייח, והן מצד הזמן שהן יכולות ומצליחות להקדיש לספורט. הזמן המומלץ לפי המחקר הוא לפחות שעתים וחצי של פעילות גופנית בשבוע. המחקר נערך בפינלנד בהשתתפות של 647 נשים בגילאים 48-55. קשה להאשים את הפינים בחוסר פעילות גופנית, מאחר וזו מדינה שספורט הוא עיסוק מאוד מרכזי בה, כולל רכיבה על אופניים, הליכות, סקי, הוקי קרח, קטיף אוכמניות ופטריות ביער ואפילו כדורגל ביצות.

הולכת לעשות ספורט, אישה עם נעלי התעמלות ומשקולת כחולה
על חשיבות פעילות גופנית בגיל העמידה למניעת דליפת שתן

איך את יכולה לבחור פעילות גופנית שתתאים לך?

כדאי למצוא משהו שאת יכולה ליהנות ממנו (לפחות במידה מסוימת…) ותצליחי להתמיד בו. חשוב שיהיה מותאם לגילך, לא אינטנסיבי מדי ושלא יגרור עומס על שרירי רצפת האגן- קבוצת שרירים שמשחקים תפקיד מרכזי בשמירה על היציבות והתפקוד של איברי רצפת האגן, ביניהן צינור השתן (השופכה) והרחם. למעשה מומלץ למצוא ספורט שעוסק בין השאר בחיזוק שרירי רצפת האגן, כמו פילאטיס, יוגה, פלדנקרייז, וכדומה. זה לא הזמן להתחיל באימון בקפיצה על טרמפולינה שתמיד חלמת עליו.

אחת מהגינקולוגיות שהשתתפה בצוות המחקר, מומחית לאורוגינקולוגיה ולרפואת נשים, קוראת לגינקולוגים ואנשי טיפול ורפואת נשים לשאול נשים האם הן בוחרות שלא לעסוק בספורט בגלל דליפת שתן וחוסר הנעימות הרבה הכרוכה בכך. כך הן יוצרות לעצמן מעגל קסמים שקשה מאוד לצאת ממנו אבל לא בלתי אפשרי.

מחקרים אחרים מראים שכדאי לנשים להתחיל בפעילות גופנית בגיל מוקדם ככל האפשר, וכך להגיע לגיל המעבר ומעבר לו עם גוף חזק וחיוני, ובלי דליפת שתן מציקה. אמנם ישנם גורמים נוספים שעלולים להשפיע על דליפת שתן, כמו סטרס, שתיית קפאין, זיהומים, ואחרים. לא תמיד פעילות ספורטיבית יכולה לעזור כשיש פגיעה יותר עמוקה. במקרים כאלה ואחרים כדאי לשקול ניתוח לתיקון ופתרון של הבעיה, בהתייעצות ובדיקה של גינקולוג מומחה לניתוחי רצפת אגן.

לקביעת תור לייעוץ לטיפול ברצפת האגן התקשרי לטל. 08-9491410 או לחצי כאן ליצירת קשר.