פרסומים

מבט לניתוח להוצאת חצוצרה כחלק מטיפולי פוריות

ביצענו את הניתוח לאישה בסוף שנות ה-30 לחייה. היא הגיעה לבדיקה בגלל שלא הצליחה להרות במשך תקופה של 5 שנים. בעבר עברה כריתת חצוצרה ימנית עקב היריון חוץ רחמי בחצוצרה. הריון חוץ רחמי כמעט תמיד מופיע בחצוצרה, פרט למקרים נדירים מאוד בהם הוא קורה בשחלה או בחלל הבטן. בבדיקת אולטרסאונד נמצאה אצל המטופלת חצוצרה מעובה מלאה בנוזל וחסומה לחלוטין. לאחר ניסיונות טיפולי פריון שלא צלחו הופנתה הצעירה לכריתת החצוצרה. הניתוח בוצע כדי להגדיל את הסיכויים להצלחה של הפריה חוץ גופית, IVF. הרחם והשחלות נראות תקינות.

לחצוצרה יש תפקיד חשוב בתהליך התפתחות היריון! אבל עם קצת עזרה אפשר להסתדר גם בלעדיה.

החצוצרה מובילה את הביצית הבשלה שחרגה-עזבה את השחלה אל הרחם. בדרך היא גם מהווה את מקום המפגש של הביצית עם תאי הזרע. אותות הורמונליים בדמות ההורמון אסטרוגן שמגיעים מהשחלה מעודדים את הדפנות הפנימיות של הרחם להתעבות ולגדול ולהתכונן לקבל אליהם את הביצית המופרית. בהמשך, ברחם יתחיל לגדול העובר. במקרה שאין הפריה, הביצית תיספג ברחם ובכך תסיים את תפקידה. במקרים כמו זה, כאשר החצוצרה מעובה וחסומה בגלל נוזלים, יש ככל הנראה הפרעה גדולה לתנועה של הביצית ותאי הזרע ולסיכוי שלהם להיפגש ולהמשיך משם אל עבר הרחם. מעבר לכך, יש סברה שגם אם מתרחש היריון, המצב הזה עלול להפריע להתפתחות התקינה של העובר. לכן הוחלט להוציא את החצוצרה, ואחרי החלמה, הצעירה תוכל לעשות טיפול IVF ולהגדיל את הסיכוי שתצליח להרות.

מה עושים בניתוח?

ניתוח כריתת חצוצרה נחשב ניתוח פשוט. השתמשנו במכשור לפרוסקופי, שמאפשר גישה אל האזור עם שלושה חתכים קטנים בלבד. אחד בשביל המצלמה, ועוד שניים בשביל כלי הניתוח. המצלמה משדרת אל מסך גדול, ונותנת לצוות המנתח מבט נוח ומדויק מאוד אל מה שמתרחש תחת עיניהם וידיהם. המכשירים העדינים מאפשרים לעשות את העבודה עם מינימום הפרעה לגוף, מה שמקצר את זמן ההחלמה. לכן הם נקראים מכשירים זעיר פולשניים. בדרך כלל אחרי ניתוחים מסוג זה, וגם במקרה שלנו, המטופלת שוחררה עוד באותו היום הביתה להמשך מנוחה והחלמה.

(תיאור המקרה הובא באישור המטופלת)

Surgery photo by www.drgarciacruz.es
Surgery photo by www.drgarciacruz.es