פרסומים

ילדת אחרי גיל 35? להורמונים עשויה להיות השפעה טובה גם בהמשך חייך

מחקר שנעשה בבית הספר לרפואה KECK בלוס אנג'לס (Keck School of Medicine of USC) מראה שלידה אחרי גיל 35 עשויה להשפיע לטובה על היכולות השכליות של נשים אחרי גיל המעבר בזכות הכמות הגדולה של ההורמונים שמופרשים במהלך היריון. המחקר כלל 830 נשים בגיל 60 בממוצע. הנשים עברו מבדקים שבחנו זיכרון מילולי, מהירות פסיכומוטורית, קשב, ריכוז, יכולת תכנון, תפיסה ויזואלית וזיכרון.

גורמים נוספים שנבדקו הם הגיל שבו היו בהיריון לראשונה (מדובר גם על הריונות שלא הסתיימו בלידה), מספר השנים בהן נטלו גלולות נגד היריון, והגיל בו קיבלו את הוסת הראשונה שלהן. לטענת החוקרות שהובילו את המחקר, ככל שהנשים היו בגיל פריון שנים ארוכות יותר, כך היכולות השכליות שלהן יותר טובות בגיל מאוחר. הן קושרות את הממצאים לתפקוד של הורמוני המין הנשיים, פרוגסטרון ואסטרוגן. לטענתן, אף נטילת גלולות נגד הריון יותר מעשר שנים מיטיבה מאחר שהיא שומרת על רמות יציבות של ההורמונים.

מהו תפקידם של ההורמונים הללו בגיל הפריון ובגיל הבלות?

להורמונים פרוגסטרון ואסטרוגן יש מקום מרכזי בתפקוד והנעה של מערכת המין הנשית: במחזור החודשי, בהיריון, בהתפתחות רקמת השד ובהנקה, ועוד. בגיל הבלות ישנה ירידה ברמות ההורמונים עם הפסקת המחזור החודשי או אי סדירות בהופעתו, ונשים מדווחות על תופעות כמו כאבי ראש, גלי חום, הזעות, שינויים קיצוניים במצב הרוח, חרדות, דיכאון, ירידה בחשק המיני, דליפת שתן או הפרעות במתן שתן, ועוד דברים שעלולים להפריע מאוד לשגרת החיים. ישנן שיטות טיפול שונות כדי לעזור לנשים להתמודד עם התקופה הזאת. אפשר לקבל טיפול הורמונלי חלופי בנטילה אוראלית (בליעת כדורים), מריחת ג'ל, משחה, מדבקות על העור, או ספיגה דרך הנרתיק. מעבר לכך, שינויים בהרגלי התזונה, הכנסת פעילות גופנית מותאמת באופן סדיר, והפחתת מתח גם יכולים להועיל. המפתח להצלחה הוא להתאים את הטיפול לכל אחת כדי לא לחשוף אותה לסיכונים העלולים לנבוע מלקיחת תרופות לא אחראית, וכך לשפר את המצב בצורה הטובה ביותר עבור האישה.

לקביעת תור לייעוץ התקשרי לטל. 08-9491410 או לחצי כאן ליצירת קשר.

לקריאה נוספת אודות המחקר (מתוך אתר University of California News-USC):

Women who have their last baby after 35 are mentally sharper in old age, study finds